Anskaffning av dator med leasingavtal är ett bekymmersfritt och skattemässigt klokt sätt att anskaffa ordentliga arbetsstationer för företagsbruk.Datorlesing fungerar så att ett kreditbolag köper en dator och tillhandahåller den åt dig mot en månadskostnad. Därför händer det ofta att leasing blandas ihop med traditionell delbetalning, vilket det alltså inte handlar om. I vårt servicepaket får du till samma pris försäkring, support och nödvändig service till datorn. Tack vare regelbundna månadsrater binder inte anskaffningen av leasingdatorn upp kapital och kostnaderna är enkla att budgetera. En användningsklar dator och növändiga underhållstjänster smidigt tillsammansVi säkerställer att du direkt kan börja använda datorn. Vi för över filer från den gamla datorn till den nya och vi tar även hand om alla installationer åt dig. Under användningen täcker vårt servicepaket datorns alla underhållsrelaterade servicetillfällen och förebyggande underhåll (t.ex. uppföljning av att operativsystemet fungerar som det ska). Dessutom innehåller paketet automatisk säkerhetskopiering, försäkringar och fortlöpande support. När vi sköter om din dators funktion, kan du fokusera på ditt arbete. Du slösar varken pengar eller arbetstid på oförväntade underhållsåtgärder. Vanliga frågor om datorleasing Nedan har vi samlat svar på de vanligaste frågorna gällande anskaffning av leasingdatorer. Om du inte hittar svaret på frågan du funderar över, kan du kontakta oss. Vi svarar gärna på dina frågor. Vad innebär installationen och dataöverföringen?Vi levererar ServicePaket-datorn fullständigt användningsklar med allt installerat. I praktiken innebär det:Installation, aktivering och de nyaste uppdateringarna av och för operativsystemetInstallation av nödvändiga expansionspaket (t.ex. Java, Flash, Silverlight)Installation av de vanligaste hjälpprogrammen (t.ex. PDF-läsare, DVD-brännarprogram)Installation, aktivering och uppdateringar av Microsoft OfficeInstallation och uppdatering av datasäkerhetsprogramInstallation och definition av säkerhetskopieringsprogramInstallation av ServicePaketets service- och fjärruppkopplingsprogramOch om kunden vill det kn vi även hjälpa till med data- och filöverföring från den gamla datorn. Detaljerna och genomföringsmetoderna överenskommer vi kundspecifikt. Oftast kan överföringen genomföras via fjärruppkoppling och den mellanliggande kabeln som levereras till kunden. I vissa fall görs installationen och överföringen på plats hos kunden. Vanliga objekt som överförs omfattar:Filer, bilder och annan mediaE-postkonton och -meddelandenEkonomiavdelningens program (t.ex. Passeli, Nova, HelpostiLasku)Branschspecfika specialprogramVid överföring av program behöver man vanligtvis tillgång till information beträffande licenser, såsom kundnummer, användarnamn och lösenord m.m. ServicePaketets support kan å kundens vägnar vara i kontakt med programtillverkarens kundsupport och sköta om överföringen helt enligt nycklarna i handen-principen. För vilka slags problem får jag support? Vad innebär fjärrsupport? Microstores supporttjänst hjälper till med alla problem och felsituationer som kunden råkar ut för. Vi ombesörjer den tekniska supporten för de datorer som vi levererar. Vi har även tillgång till datortillverkarnas tekniska stöd och i en del felsituationer löses problemet tillsammans med tillverkaren (till exempel garantiservicen hos kunden). På programsidan tillhandahåller vi hjälp med användning av Windows-operativsystemet och Office-paketet. Användarstödet för specialprogram tillhandahålls vanligtvis av programleverantören. Oftast löses problemet snabbt med hjälp av de åtgärdsanvisningar som ges via e-post eller per telefon. I de flesta fall kan vi lösa övriga problem med hjälp av fjärrsupporten. Då fjärrsupport ges tar Microstores supportpersonal med kundens tillåtelse (elektroniskt med lösenord) kontakt via internet med kundens dator och kan å ta kontroll över kundens skärmvy. Kunden kan följa med när supportpersonalen arbetar på datorn. Vid allvarliga felhändelser skickas datorn till Microstore. Så går det till exempel om datorns operativsystem måste ominstalleras. Situationerna är alltid olika, men Microstore har som mål att hålla användningsavbrotten så korta som möjliga för kundens del. Vid behov skickar vi en reservdator av god kvalitet till kunden under servicetiden. Allvarliga felsituationer av den här kalibern inträffar dock väldigt sällan. Med förebyggande serviceåtgärder siktar vi på att upprätthålla funktionen på en god nivå. Oavsett vilket problem eller fel som uppstår, lönar det sig alltid för kunden att så fort som möjligt ta kontakt med Microstores support. På det sättet kan vi snabbt vidta nödvändiga åtgärder. För att fjärrsupport ska kunna ges, måste kunden ha en fungerande internetuppkoppling. Hur fungerar den automatiska säkerhetskopieringen? Är den säker? Med hjälp av tjänsten säkerhetskopieras kundens viktiga filer varje dag till en server som finns i en serversal belägen i Finland. Åtgärden sker i bakgrunden utan att kunden behöver göra något. Filerna komprimeras och krypteras före överföringen och ingen utomstående får tillgång till innehållet i filerna (inte ens personalen vid ServicePaketet eller företaget som genomför tjänsten). I händelse av fel- och stöldsituationer återför ServicePaketets support de säkerhetskopierade filerna till kundens servade eller nya dator. I samband med ibruktagandet tar ServicePaketets support kontakt med kunden beträffande vilka viktiga filer som ska väljas till tjänsten. Den här tjänsten förutsätter att kunden har en fungerande internetuppkoppling. Ser ServicePaketet mina filer och vad jag gör på min dator med hjälp av underhållsprogrammet? ServicePaktetets personal kan inte se några som helst av kundens filer eller privata data. Serviceprogrammet granskar flera viktiga åtgärder, såsom datorns funktion och viktiga uppdateringar för programmen. ServicePaketets support får information om eventuella avvikelser redan i ett tidigt skede och många problem kan åtgärdas med hjälp av serviceprogrammet innan situationen visar sig som ett riktigt problem hos kunden. I vissa fall krävs det att man vidtar åtgärder via fjärruppkopplingen. I dessa fall tar vi kontakt med kunden och utför servicearbetet som ett fjärruppdrag vid en för kunden lämplig tidpunkt. Dessa tjänster förutsätter att kunden har en fungerande internetuppkoppling. Gäller garantiservicen även om min dator går sönder utomlands? De Dell-datorer som vi levererar omfatts av den internationella nästa arbetsdag på plats-garantin (nästa arbetsdag = vardag som följer näst på vardagen då serviceanmälan gjorts under kontorstid. Nationella helgdagar varierar mellan olika länder.). Garantiservicen fungerar i de flesta länder var datorn än finns. Dells telefonservice är engelskspråkig och är öppen dygnet runt. Den finskspråkiga servicen är öppen under Finlands kontorstid. I samtliga felsituationer såväl hemma som utomlands lönar det sig att vända sig till ServicePaketets support. Vid behov skickar vi ärendet vidare och upprättar en servicebegäran eller ger kunden som befinner sig utomlands numret till den lokala Dell-supporten. Gäller försäkringen om min dator stjäls eller går oavsiktligt sönder? Alla de leasingdatorer som vi levererar är försäkrade. I enlighet med försäkringsvillkoren ersätter vi skador som uppstår oavsiktligen, men dock inte skador som uppstått avsiktligen. I händelse av stöld kräver vi bevis på att stölden har skett. Vanligtvis lönar det sig att anmäla stölden till polisen, vars förundersökningsprotokoll bifogas till skadeanmälan. I händelse av skada eller stöld ska kunden snarast möjligt kontakta ServicePaketets support. Vi hjälper till med ärendet och vidtar genast åtgärder för att laga datorn eller ersätta den med en ny. Vanligtvis är allt klart att använda redan inom några dagar. Vid behov levererar vi en lånedator av god kvalitet till kunden under väntetiden. Försäkringens självrisk är vid skade- och stöldsituationer 200 eller 400 euro (0 % moms), vilket faktureras kunden. Kunden kan även välja att inkludera leasingdatorerna till att omfattas av den egna företagsförsäkringen. Mer information ges av vår kundjtänst info@palvelupaketti.fi Vad händer om jag avvecklar eller säljer mitt företag mitt i 36-månadersperioden? ServicePaketet förverkligas medelst leasingavtal. Den juridiska äganderätten över datorerna och programmen går över till leasingföretaget och kunden betalar hyra för att använda dem. På det här sättet får kunden full skatteavdragsförmån och inga pengar slösas på engångsinvesteringar. Hyresavtalet löper initialt i 36 månader. Enligt villkoren kan avtalet avbrytas och datorerna och programmen lösas ut till kunden till exempel då företaget avvecklas eller då ägaren byts. Det lönar sig för kunden att i god tid ta kontakt med såväl ServicePaketet som kreditbolagets kundtjänst. Om avtalet bryts och löses ut, ska kunden betala en inlösenavgift. Storleken på avgiften beror på hur lång tid kvar som återstår på avtalsperioden. Vad händer om 36-måndersperioden löper ut? Det finns flera alternativ. Kunden kan: 1) Återlämna datorerna och programmen Vi ombesörjer säker kassering av personliga data och filer, och vi återvinner datorerna på ett miljövänligt sätt. 2) Lösa ut datorerna och programmen åt sig själv och fortsätta använda dem utan tjänsterna Datorgarantin, säkerhetskopieringstjänsten, datasäkerheten, supporten och underhållet samt alla andra tjänster upphör att gälla, men datorerna och programmen blir kvar hos kunden. Inlösenavgiften är en summa som motsvarar en månads leasingavgift. 3) Ingå ett nytt avtal och fortsätta som kund hos ServicePaketet med nya datorer Vi utför en behovsanalys tillsammans med kunden och levererar nödvändiga datorer och program. Tjänsten fortsätter till ett separat överenskommet pris. Samtidigt kommer vi överens om huruvida kunden behåller de gamla datorerna eller om vi ska återvinna dem. Om kunden önskar det, så ombesörjer vi givetvis överföringen av data från den gamla datorn till den nya, så att verksamheten kan fortsätta smidigt utan onödiga avbrott. Jag vill inte vara 'skyldig' någonting. Kan jag ändå utnyttja era tjänster? Finansieringsleasing innebär inte i sig att man tar på sig en skuld, utan det är ett modernt och skattemässigt smart sätt att anskaffa sådana maskiner vars värde sjunker med tiden. Å andra sidan förstår vi även sådana företagare som vill köpa allt med kontanter. Man kan skaffa ServicePaketet också genom att betala datorer, program och delar av tjänsterna med en kontantnota och en del av tjänsterna efter användning mot faktura med tre månaders intervall. Mer information ges av vår kundtjänst på info@palvelupaketti.fi eller (015) 7600 500 Mitt företag är ett litet enmansföretag. Är en sådan här produkt till någon nytta för mig? ServicePaketet föddes ur just småföretagares behov. En omfattande del av våra kunder är enmansföretag – det vill säga företagare som vill fokusera på sin egen verksamhet och som förstår det smarta i att outsourca tidsödande åtgärder. Välkommen att bli vår kompanjon! Jag har även behov av kringutrustning och program. Kan de ingå i paketet? Avtalet kan utökas att omfatta all möjlig kringutrustning och flera olika program. Vanlig kringutrustning består till exempel av skrivare, multifunktionsenheter, dataprojektoreer, övervakningskameror, kassamaskiner...dessa och mycket annan kringutrustning har vi redan levererat till våra ServicePaket-kunder. Vanligast bland programmen är grafik- och layoutprogram (t.ex. Adobe Creative Suite), designprogram (CAD-produkter) samt ekonomiprogram. Underhållet av programmen ombesörjs vanligtvis av deras respektive tillverkare. Alla detaljer avtalas separat. Ta kontakt med våra säljare och be om en offert beträffande den kringutrustning och de program som du behöver! Vi har åtta stycken mobila säljare i vårt företag och det här paketet känns som en lämplig lösning för dem. Får man någon rabatt på priset om vi beställer paketet åt dem alla? ServicePaketet är en utomordentlig lösning för mobila säljare! Ta kontakt med oss, så ser vi hur vi kan effektivisera er verksamhet med hjälp av ServicePaketet.